Aku terlupa ada Malaikat yg memerhatikan aku

July 6, 2011 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Penyayang,

Sudah terlalu lama diri ini tidak menulis.Keringnya ruh seorang hamba kerana kurangnya masa diluangkan untuk menghisab diri dan untuk mengenal penciptanya.Ku tadabur ayat-ayat dalam surah ar-ra’du .

Aku terkesima tatkala membaca ayat ke-11

“Baginya (manusia)ada malaikat-malaikat yg selalu menjaganya bergiliran dai depan dan belakangnya.Mereka menjaganya atas perintah Allah.Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.Dan apabila Allah menghendaki keburukan kepada sesuatu kaum maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada yg dapat menolaknya dan tidak ada pelindung selain Dia”

Subhanallah, selama ini aku melakukan sesuatu sesuka hati.Aku terlupa bahawa ada malaikat-malaikat yg sentiasa mencatat amal-amalku.Aku sudah lamatahu malaikat-malaikat itu ada mencatat amal manusia,TAPI AKU TERLUPA sehingga terkadang tindakan yang diambil itu tidak seharusnya berlaku.

Aku sering bermohon “Ya Allah berikanlah kejayaan yang cemerlang kepadaku dalam peperiksaan”.Namun bagai mana aku ingin cemerlang jika usaha aku tak setara mana.Asal penat tidur.Tiada usaha untuk melawan kepenatan.Kalau usahaku di takat lama bagaimana harus Allah memberikan kejayaan yg lebih daripada usahaku itu.

Terima kasih Allah kerana telah memberikan “rasa” yg aku terkadang “lupa” dan “leka”.Aku bukanlah siapa-siapa.Aku hanyalah hamba Allah yg lemah dan selalu melakukan kesilapan.

Namun, itu bukanlah satu alasan untuk aku terus merasa lemah dan tenggelam dengan kesilapan.Inilah masanya untuk berubah untuk menjadi lebih baik.Allah mengira setiap usaha kita.

Jika tak ditunaikan permintaan kita sekarang, mungkin ditangguhkan untuk masa depan.Atau mungkin juga Allah mengambil doa-doa kita untuk menebus dosa-dosa kita yang perasan atau tidak sentiasa banyak.Jika dihitung nikmat Allah nescaya kita tidak akan mampu menghitungnya.

Wallahu’alam

Entry Filed under: hati,hikmah ciptaan/syariat Allah,sabar dgn musibah,syukur dgn nikmat,tazkirah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
%d bloggers like this: