Berazam untuk berubah

January 3, 2011 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,

Alhamdulillah kita masih diizinkan hidup sehingga ke hari ini.Sedar atau tidak kita telah pun menginjak masuk ke tahun 2011.Cuti akhir semester ku elah pun tamat.Alhamdulillah, aku menikmati saat-saat indah itu bersama mama, ayah,abang, atin dan miul.Kami juga menerima ahli baru yg Fawwaz Irfan.Tahniah buat KakCza n Abg Pozi di atas kelahiran putera comel yg sgt2 kami semua rindui.Aku akan merindui tahun 2010 yg meninggalkanku dgn penuh warna-warni.

Alhamdulillah,
Hari ini 3hb Jan.Bermulalah semester baru bg aku dan juga sahabat-sahabatku.Ramai yg mengucapkan selamat tahun baru.Sejujurnya aku tidak punya rasa apa-apa menyambut Tahun Baru ini.Namun apa yg aku sedari umur aku akan bertambah setahun lagi.Aku belajar daripada shabat-sahabatku yg mengatakan untuk berubah kita perlu meletakkan sasaran.Aku selalu mengatakan aku ingin jadi lebih baik daripada semalam.Namun, pembaikan dari aspek manakah yg aku inginkan?Hidup tanpa matlamat ibarat berlari tanpa garisan penamat, penat yg kita dapat tak memberikan sebarang kepuasan.Sekurang kurangnya jika kita berjogging di taman tasik dan target nak pusing at least 3 round.Kita akan rasa puas apabila kita berjaya melengkapkannya.

Aku berharap agar kita semua cuba mencari ,bermuhasabah, dan memperbaiki segala kesilapan kita.Terkadang kita merasakan kita telah melakukan yg terbaik namun sebenarnya tidak.Memperbaiki hubungan kita dengan Allah adalah sesuatu yg mesti.Kita selalu dilekakan dgn kehidupan dunia.Mana tidaknya, pagi petang siang malam kalau tak sibuk ke kuliah, tgk tv, main game, bersembang kosong.Aku teringat petikan kata-kata ustaz Wan Akasyah dalam semanis kurma.Sehari di akhirat bersamaan seribu hari di dunia.Kiranyanya kehidupan dunia kita hanyalah 1.44 minit untuk hidup sehari di Akhirat.

Setiap kali aku menulis , aku sendiri merasa takut .Takut akan disoal Allah “Adakah kamu memperlakukan sebagaimana yg telah kamu perkatakan”.Jadi aku harap penulisn ini juga adalah peringatan untuk diriku sendiri yg mudah lupa dan leka.Kalau ada yg salah harap diperbetulkan.Sama-sama kita berazam untuk berubah menjadi yg lebih baik dalam apa jua aspek kehidupan yg kita ceburi.

Wallahua’lam

Entry Filed under: hati,tazkirah

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
