Munculmu tak ku sedari

July 13, 2010 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim,

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Segala puji dan rasa cinta hanya selayaknya kepada Allah subhanahu wataa’ala yg tak putus-putus memberikan nikmat kepada hambanya yg tak henti-henti melakukan noda-noda dosa.Yg tak pernah tahu untuk bersyukur dgn segala nikmat yg ada malah mengeluh.”awat la hari ni panas sangat” , “la aku baru nak keluaq hujan pulak”.Manusia itu selalu saja mengeluh diberikan panas dimintanya hujan, diberikan hujan dimintakannya panas.Sampai khiamat pun manusia akan jadi begitu.

23. Katakanlah: “Dia-lah Yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati.” (Tetapi) amat sedikit kamu bersyukur.

surah al-mulk:ayat 23.

13. Para jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari gedung-gedung yang tinggi dan patung-patung dan piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah hai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang berterima kasih.

surah al-saba’:ayat 13

Hari berganti hari tanpa kita sedari hari ini telah pun masuk satu sya’ban.Munculnya bulan sya’ban pd tahun ini 1431 Hijriah tidak aku sedari.Dan aku yakin tak ramai yg perasan kita hanya mempunyai sebulan shj lagi sebelum menjelangnya ramadhan.Setiap kali munculnya ramadhan hati berkobar-kobar untuk menambahkan amal.Namun, persiapan mental, fizikal , spiritual bukannya bermula pd satu ramadhan tetapi bermula dari sekarang.Hati ini penuh dengan karat-karat dosa yg perlu disental.Kalau tak mampu bersinar atau berkilat seperti asalnya jadilah jika ia tak kusam tanpa cahaya.

Aku ingin mengajak diri ini dan juga rakan-rakan sekalian.Sama-sama kita lihat apa yg telah kita lakukan semalam ,kelmarin dan hari-hari yg telah berlalu.Adakah kita telah menjadikan hari-hari yg terbaik dan terindah buat Allah, buat rasullullah, buat mak dan ayah, buat adik-beradik, buat rakan dan taulan.

Sebagai manusia yg lemah tak dapat tidak kita tak mampu lari daripada melakukan kesilapan.Bezanya cuma bagaimana kita ingin memperbetulkannya.Sakit hatiku akan sesuatu aku tak tahu bagaimana untuk mengubatinya.Berdendam itu bukan penyelesaiannya.Aku mohon kepada Allah agar ditunjukkan jalan penyelesaian dan diberi kekuatan untuk menghilangkan rasa kebencian yg aku sendiri tidak mahu akan kehadirannya.

Fitrahnya manusia inginkan kegembiraan kebahagiaan dan menghilangkan segala kedukaan dan kebencian.Hati akan jadi perit untuk berkelakuan bertentangan dengan fitrah.Itulah indahnya Islam.Agama yg mengajarkan fitrah yakni mengajarkan manusia untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan.

Sya’ban hadirmu tak aku sedari.Namun aku harap sgt dengan izin khaliqku agar hadirmu buat kali ini mampu membawaku mendekati ilahi tanpa berpaling lagi.Ya Allah aku mengaku aku hambaMu yg lemah lagi hina.Merintih dikala duka, melupa dikala suka.Kembalikanlah ya Allah aku kepada fitrah yg telah kau jadikan suci tanpa noda.

Ramadhan yg dinanti.Aku harap hadirmu buat kali ini tak aku sia-siakan.Ya Allah berikanlah kami semua kekuatan untuk menghadapi hari-hari yg mendatang dengan penuh keredhaan dan keberkatan daripadaMu.

Amin Ya rabbalna A’lamin

Wallahu’alam

Entry Filed under: tazkirah,Uncategorized

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
