Cara tidur yg betul

May 8, 2010 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

di sini ingin aku kongsikan satu artikel yg menarik tentang tidur kerana aku sendiri merasakan tidurku akhir-akhir ini kurang betul.Moga sama-sama kita dapat manfaatnya.Wallahua’alam

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam (Bagaimanakah Caranya Untuk Bangun Subuh?)
Penulisan Oleh Umar Zakir Abdul Hamid pada 4:59 PM

Assalamualaikum.

Seperti yang kita tahu,Rukun Islam itu terdiri daripada 5 perkara.Rukun yang keduanya adalah Solat Lima Waktu.Dan kita tahu,ianya adalah haram untuk kita meninggalkan solat secara sengaja.[link]

Tetapi,cuba berlaku jujur,tanya diri anda.Berapa ramaikah orang yang bangun untuk bersembahyang subuh setiap hari pada zaman ini?Mengikut pemerhatian saya dari keadaan sekeliling,saya boleh simpulkan hanya 40% yang bangun subuh pada pagi hari.Ini adalah statistik yang menyedihkan.

Bangun subuh pada pagi hari ini bukan bermaksud sembahyang ganti subuh setelah matahari tegak.Tetapi,ketika waktu prime-time.Sebelum habisnya waktu untuk bersolat subuh.

Sebenarnya,punca kita sukar bangun subuh mungkin kerana waktu dan cara tidur kita yang tidak betul.Jadi,di dalam artikel ini,akan saya kongsikan cara tidur yang betul menurut Islam yang jika dituruti,pasti akan membolehkan kita bangun subuh setiap hari.

Saya juga akan turut menyenaraikan beberapa perkara tidak bermanfaat yang anda terpaksa ubah dalam kehidupan seharian untuk mengikuti cara tidur ini.

Dan terakhirnya,sebelum meneruskan lagi penulisan,elok diingatkan,cara tidur mengikut Islam ini baik untuk kesihatan.Badan anda pasti segar di pagi hari setelah mencuba.

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam

1) Tidur awal.Mungkin dalam pukul 1030 malam,anda sudah boleh masuk tidur.Jika anda sudah berkahwin,latih anak-anak anda tidur awal juga.

2) Jangan dilewatkan tidur selepas solat Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak.

3) Semasa hendak tidur itu,niatkanlah dengan ayat lebih kurang begini “Ya Allah,aku tidur ini kerana-Mu ya Allah.Untuk memenuhi fitrah badan aku.Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula.Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti.”

4) Tetapi,niat di atas itu bahasa tidak formal sahaja.Itu saya baca begitu.Bukankah Islam itu mudah?Anda boleh search di internet untuk niat lebih formal.

5) Kemudian,tidurlah anda.Sebelum tidur itu,berwudhu’lah dahulu seelok-eloknya.Baca juga ayat Qursi.Baca juga surah Al-Ikhlaas,Al-Falaq dan An-Naas.Mengucap juga dua kalimah syahadah sebelum tidur.

6) Kemudian,dalam hati,niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh mari kita letakkan 1.30 AM.Ini kerana waktu itu,kita punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun.Ini kajian sains pun ada sebut.

7) Kemudian,bangunlah kita.Lakukan solat tahajud.Lakukan solat sunat.Ketahuilah bahawa solat tahajud itu solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu.[link]

8) Kemudian,jika anda masih mampu,bacalah sedikit Al-Quran.Tetapi,janganlah lakukannya jika anda mengantuk.Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang begini “Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti”.

9) Kemudian,tidurlah kita.Tetapi,setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya kita boleh simpulkan kita bertahajud selama sejam.Iaitu sehingga 2.30 AM.Jadi,kita akan tidur selama 4 jam sehingga jam 6.30 AM. (Anda boleh sesuaikan waktu ini dengan jadual solat kawasan anda)

11) Tetapi,setkan di dalam minda.Kita hendak bangun subuh.Berdoalah kepada Allah.Supaya membangunkan kita ketika subuh.Dan ketika sedar sahaja,pastikan mengucapkan syukur kepada Allah.

12) Lawan perasaan malas anda.Itu hanyalah syaitan.Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan?Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan.Dan bangun malam sebentar itu bagus untuk kesihatan.

13) Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya.Ini bertepatan apa diajarkan Rasulullah SAW.Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

14) Nampak?

15) Dan kemudian,apabila sampai ke waktu zuhur (tengahari),berbaringlah anda sebentar.Orang putih kata take a cat nap.Ianya bagus untuk kesihatan.Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.Pasti mendapat pahala dan berkat.

16) Jangan tidur selepas asar.Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).

17) Dan apabila sampai malam,apabila anda mengikuti cara ini,pasti anda dapat tidur awal.Mula-mula hendak berubah,tentulah susah bukan?Jangan risau.

18) Dan dengan mengikuti cara ini anda mendapat 3 perkara.Iaitu keberkatan Allah SWT,kesihatan tubuh badan,dan juga dapat menjalankan tanggungjawab anda sebagai Hamba Allah SWT.

Perkara Rutin Kehidupan Seharian Yang Perlu Anda Ubah Untuk Mencapai Matlamat Ini

1) Kurangkanlah berhibur.Adakah anda fikir hiburan itu semua dapat membantu anda di akhirat kelak?Tiada guna menonton rancangan-rancangan yang tiada nilai kebaikan itu semua.Tiada guna anda duduk depan Facebook 24 jam mengharap akan keluarnya notification baru.

2) Tekad dan Istiqamah.Lakukanlah untuk mengharapkan keredhaan Allah.Anda hidup di dunia ini kerana Allah SWT mengizinkannya.Janganlah lupa kepada-Nya.Jika anda bersolat tahajud dan lengkap solat fardhu,pasti Allah akan membantu anda dalam hidup di dunia dan akhirat.

3) Jangan fikirkan orang lain punya kritikan.Ya.Hidup di zaman moden.You know.Malam masih muda selagi jam masih lagi belum menunjukkan pukul 5 pagi.Walaubagaimanapun,itu bagi mereka yang tiada ilmu.Jika anda masih mahu mengikut mereka,teruskan.Jika mahu menjadi hamba Allah yang mendapat berkat-Nya,ubahlah cara hidup.

4) Anda perlu untuk menambah ilmu anda juga.Jika anda tiada ilmu,ibadat anda itu kosong.Jika anda berilmu,anda akan dapat menghayati perbuatan anda.Sebagai contoh,jika anda ada ilmu tentang wudhu’,anda akan tahu betapa besarnya kebaikan berwudhu’ itu.Jika tidak,anda tidak lebih sekadar berwudhu’ kosong.

Tetapi,Bagaimanakah Jika Saya Duduk Di Hostel?

Mungkin itu persoalan yang melanda anda.Ya.Bagaimana anda mahu tidur awal jika anda menginap di asrama.

Itulah masalah kita pada hari ini.Oleh kerana kita hidup terlampau berpaksikan nafsu,kita tidur lewat,berjaga malam tanpa berbuat apa-apa membuang masa.

Itulah pentingnya anda untuk tidak membuat bising di dalam bilik.Ini tidak,hati roommate tidak pernah dijaga.Bising.Memasang lagu sekuat-kuatnya.Headphone bukankah ada?

Jadi,jika anda tidur di hostel,anda mungkin boleh pergi tidur di surau.Atau pergi tidur di bilik orang yang senyap buat beberapa jam sebelum bangun solat malam.Jangan bimbang.Jika ada kemahuan,di situ ada jalan.Allah pasti membantu.

Tentang rakan yang membuat bising dalam bilik,bersabar sahajalah dengan mereka ini.Pelik juga.Mereka ini tidak ada rasa bersalah ke tidak bangun subuh?

Mungkin sebagai permulaan,anda boleh sebarkan isi artikel saya ini kepada kawan anda?Atau sharekan di Facebook.Mana tahu,pihak berkenaan mungkin terasa dan mengubah sikap.Malah,mungkin beliau dan anda akan turut bersama-sama tidur awal.Indah bukan?

Kesimpulan

Jika anda mengikuti cara tidur ini,anda pasti boleh bangun subuh dan anda pasti akan merasa sihat.

Saya tidak tipu.Saya sendiri sudah mencuba cara ini selama sebulan.Dan Alhamdulillah saya sentiasa bangun subuh dalam tempoh sebulan ini.Kalau dulunya,ada juga miss.

Dan,saya gerenti anda juga.Anda tidak akan mengantuk pada siang harinya.Tetapi,anda akan lebih ceria dan segar.

Bukankah Nabi SAW bersabda bahawa tidak elok untuk tidur selepas Subuh?

Setelah saya mencuba cara ini,saya berpendapat bahawa kita tidak elok untuk tidur selepas Subuh kerana jika kita tidur semula dan bangun lewat,minda kita tidak akan fresh.Malah,kita still perlukan tidur.Dari situ,kita dapat lihat,hidup berpaksikan nafsu tiada kesudahan.

Dan,jika anda tidak tidur selepas subuh,anda akan fresh.Anda boleh memasak sarapan,membaca suratkhabar,tidak mengantuk untuk pergi ke kerja,membaca Al-Quran,menyiram bunga.Malah anda juga akan gembira dan riang.

Tidakkah itu menyeronokkan? (Mungkin hanya menyeronokkan bagi orang yang normal).

Itulah dia.Semoga anda semua dapat manfaat dari artikel ini.

Amalkanlah cara ini.Sesungguhnya tiada guna anda membaca artikel tentang Akhir Zaman dan Dajjal jika Solat Subuh anda tidak sempurna.Kerana Solat itu merupakan perkara pertama dihisab di Akhirat kelak.

Fikir-fikirkanlah.

Assalamualaikum Dan Selamat Beramal.

Entry Filed under: Uncategorized

4 Comments Add your own

  • 1. laila  |  May 8, 2010 at 10:05 am

    salam…
    terima kasih untuk tips2 di atas…
    saya ingin sangat berubah…
    saya nak sangat bangun buat solat sunat sebelum solat subuh…
    tapi masalah saya sekarang..
    saya sangat takut untuk bangun sorang diri..
    saya akan pikir macam2 benda yang menakutkan…
    bensa2 yang macam nie lah yang selalu menghalang saya untuk bangun awal pagi..
    tambahan saya tinggal di asrama..
    kalau tinggal di rumah saya tak rasa takut sangat..
    macam mane nak brubah…huhuhu..
    Saya nak rase sangat nikmat beribadat…

    • 2. hatikumiliktuhanku  |  May 8, 2010 at 4:33 pm

      Wa’alaikumussalam,
      sama2.Segala yg baik itu daripada Allah .Begitu juga keinginan adik untuk berubah.Akak faham perasaan adik sebab akak sendiri mengalaminya sewaktu berada di sekolah asrama dulu.

      Bg pendapat akak yg serba kekurangan ni, pertamanya adik manfaatkan segala peluang yg ada utk solat malam.Kalau time cuti adik ada kat rumah, gunakan masa yg ada untuk bertahajud atau qiam especially tak lama lagi akan cuti sekolah.

      Kalau kat sekolah, setiap kali ada qiamulail adik cuba menunaikan solat wajib ,sunat, qiam dengan cara yg paling terbaik.

      Selain itu jika adik nak menunaikan solat malam secara bersendirian kat sekolah boleh ajak kawan baik adik teman solat sama-sama.Kalau diorang tak nak, adik boleh g surau kalau surau tu dekat n buka lampu semua agar suasana jd terang dan taklah takut sgt.Ni basically apa yg akak nampak senior akak buat time sekolah dulu bangun dalam kol 530 time tu dah ada org pergi ke bilik mandi jadi suasana tak da la sunyi sgt.

      Tapi kalau surau jauh n bahayakan keselamatan jangan risikokan diri.

      Berkaitan solat sunat sebelum subuh adik boleh tunaikan selepas azan subuh dan sebelum adik tunaikan sembahyang subuh.jadi kalau subuh masuk pkl 545.Adik boleh sembahyang sunat sebelum subuh contoh:kol 6 sebelum adik tunaikan solat subuh,Jadi tak dak masalah kan.Time tu dah ramai org bangun drp tidur.

      Wallahu’alam.

      Sama-sama kita cuba perbaiki diri .InsyaAllah selangkah kita menghampiri Allah seribu langkah Allah dtg mendapatkan kita.

  • 3. Iqew  |  January 12, 2011 at 2:35 pm

    Subhanallah.. Punten, sy ada mslh mengenai tidur.. Trkdg sgt sulit utk bangun subuh. Setiap pagi sy slalu menyesal.. Pdhl tekad sy kuat ingin tahajud. Tpi rutinitas mmbuat sy kelelahan.. Mohon pncrhan jika ada wktu

    • 4. hatikumiliktuhanku  |  January 12, 2011 at 3:18 pm

      Assalamualaikum

      Saya bukanlah seorang yg layak untuk memberi nasihat atau pencerahan.Jujur saya katakan.Saya sendiri mempunyai masalah seperti saudara atau saudari alami.Di saat saya mengalami masalah bangun malam seorang sahabat saya pernah berkata cuba muhasabah diri barangkali banyak maksiat yg kita lakukan di siang hari yg menyebabkan kita susah nak bangun qiamulail.Selain itu, mungkin sebab kita tidur lewat.Jadi perasaan ingin terus tidur tu lebih daripada nak bangun.Pada tahun ni, saya telah meletakkan target paling lewat saya kena tidur pukul 12.Kalau boleh lagi awal lagi bagus.Ini bagi mengelakkan kita kelelahan.Maklumlah seharian belajar atau bekeja.APA yg lebih penting niat kita mesti lurus dan ikhlas untuk bangun malam.Mungkin dgn cara tu Allah akan mendorong hati kita dan memberi kekuatan untuk kita melawan nafsu tidur.
      Wallahua’lam


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
%d bloggers like this: