Apabila Kalam Ilahi Berbicara

January 3, 2010 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,
Sudah lama jari jemari halus ku tidak mengetuk papan kekunci ku untuk menulis coretan rasa untuk perkongsian bersama.SubhanaAllah, aku bersyukur dilahirkan sebagai seorang wanita muslim.SeizinNya aku dibesarkan dengan penuh kasih sayang yg tiada taranya oleh kedua ibu bapa ku.Bersesuaian dengan wasiat terakhir nabi sebelum baginda menghembuskan nafasnya yg terakhir..

“Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia.”

Jika aku dilahirkan pada zaman jahiliyyah mana mungkin aku boleh menikmati hidup ini dengan penuh cahaya kebahagiaan di samping mereka yg sangat-sangat aku sayangi.Mungkin aku dikuburkan sejurus mereka mengetahui aku adalah seorang bayi perempuan.Atas dosa apakah anak2 perempuan itu dikuburkan..SubhanaAllah, Islam itu benar2 menyempurnakan akhlak manusia.

Tatkala dunia kini sesak dengan fitnah durjana mencemari kesucian Islam, aku tegar mendengar tomahan2 ini.Cuba ku cari hikmah2 segala peraturan khaliqku.Sebagai contoh, pakaian yg menutup aurat dianggap konservatif dan kuno.Pakaian yg menampakkan segala keindahan susuk tubuh badan itu dikatakan trendy dan seksi..Itulah pandangan muda-mudi sekarang yg sukar sekali diperbetulkan..

Pada semester ini aku mempelajari subjek Forensic.Kedatangan pelajar-pelajar IC2 sangat2 menggalakkan apabila topik yg dibentangkan adalah “Sexual Abuse”.Tatkala melihat foto-foto yg dipamerkan aku jadi malu dengan diriku sendiri..Namun, aku gagahkan diri demi mempelajari ilmu dan mendapatkan manfaatnya.Subhanallah, Allah itu Maha Agung , tidaklah Allah memperintahkan hambanya melakukan sesuatu melainkan ada hikmahnya pada kita.

Gambar seorang pelacur yg dirogol menarik perhatian ku.Melihat kerakusan perogol itu mengigit payudara mangsa sehingga berbekas gigitan..Membuatkan aku terfikir..barangkali inilah sebabnya Allah menyuruh perempuan-perempuan yg beriman melabuhkan tudung mereka sehingga menutupi paras dadanya dan memakai pakaian yg tidak menunjukkan bentuk badan.

Tatkala melihat gambar itu, aku merasakan bahawa wanita itu diperlakukan seperti binatang tanpa belas ihsan..Aku tidak tahu untuk menyalahkan siapa.Barangkali kita semua boleh menilainya dengan akal yg waras dan sihat.

Ya Allah jadikanlah aku, keluargaku, sahabat-sahabatku dan seluruh saudara sepegangan dengan ku tetap melaksanakan syariatMU, sekalipun kami dihujani fitnah2 ke atas agamaMu yg suci.Ya Allah bantulah kami dalam menegakkan syariatMu.Janganlah kau lemahkan semangat kami ya Allah..Amin

Siapalah yg lebih tahu tentang ciptaannya jika bukan penciptanya

Wallahua’lam

Entry Filed under: hikmah ciptaan/syariat Allah,tazkirah,Uncategorized

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
