Sesak dadaku tak dapat menjawab pertanyaanmu

October 13, 2009 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim,
Ya Allah Ya tuhanku kau ampunilahaku jika aku tidak mampu mejawab persoalan sahabat Irish ku tadi tentang poligami.Aku dan 5 orang sahabatku telah ditugaskan untuk meyiapkan assignment yg bertajuk Gender Inequality in Health.Lewat meeting kami kami berbincang ttg kes HIV yg sangat membimbangkan di sub sahara.Tetiba sahaja sahabat ku yg berasal dari Arab Saudi berkata “PM south african has 4 wifes” dia menyambung lagi “This means that a man can transmit HIV to his wifes easily.”Aku terdiam.Rakan Irish ku pula bertanya” Is he Muslim?”…
Sahabat Arabku yg berketurunan Nasrani itu menjawab dengan nada yang mendatar “He is zulu”.From seraching engine , cik google aku mendapati zulu adalah salah satu puak tadisi di afrika..Aku sebenarnya tak dapat menangkap butir2 kata yg keluar daripada mulutnya itu…Tapi itulah perkataan yg aku dgr cam tak kena ja.Huhu dengan soalan tadi.

Kawan Irish ku terus berminat untuk bertanya.Aku terdiam seribu bahasa.Aku tak tahu nak jawab macam mana.Dia ingin tahu jika semua muslim mempunyai 4 isteri.Kawan ku yg berbangsa tiong hua menjawab.Bukan semua yg kahwin 4.Ramai yg kahwin satu.Kawanku yg berbangsa india pula tolong mejawab lagi.”Each wife should be treated equally”

Huhu cam nak nangis.Bila aku seorang muslimah tak mampu nak menjawab soalan rakan irish ku.Namun, aku gembira apabila sahabat Malaysia ku bantu menjawab persoalan yg aku sendiri tidak fasih dan mahir untuk menjawabnya

Ya Allah fasih dan lancarkanlah pertuturanku agar mereka memahami percakapan ku…

Wallahua’lam

Entry Filed under: me as student,Uncategorized

Leave a Reply

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
