Nikmat itu hanya akan lebih dihargai apabila kehilangannya

June 23, 2009 hatikumiliktuhanku

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Subhanallah terlalu banyak yg telah Allah berikan kepadaku sehingga terkadang aku gagal mensyukurinya.Ya Allah maafkanlah aku.Jam telah pun menunjukkan pukul 5.50pg.Mataku masih belum mampu terpejam sekalipun segenap tubuhku terasa sengal dan sakit-sakit dek kerana mengangkat brg2 yang mungkin berat bagi diriku yg tidak berkudrat besar.Baru aku sedari betapa tidur itu adalah satu nikmat yang terkadang aku terlepas pandang.Subhannallah Allah menjadikan tidur itu sebagai kerehatan sepertimana firmannya di dalam

surah An-Naba-ayat 9

“dan Kami jadikan tidurmu untuk istirahat, ”

Barangkali ketidakmampuan aku melelapkan mata ini adalah suatu peringatan Allah subhanahu wa taala ke atas aku yg selalunya bangun tanpa melafazkan kalimah syukur kepada Yg telah Menghidupkan aku setelah aku dimatikan seketika di dalam tidur ku

Jadi apabila kita bangun daripada tidur jgnlah kita lupa berdoa “Segala puji bagi Allah yg telah menghidupkan setelah mematikan aku buat sementara waktu”

Sesungguhnya banyak lagi nikmat Allah yg seringkali kita pandang enteng
1.Nikmat selera makan selalu kita pandang ringan.Di kala diserang demam selsema, badan lenguh2 tak bermaya ,perut lapar namun selera makan itu tiada.Saat tu baru kita tahu sejak lahir sampai la umur dah nak menjengah suku abad Allah memberikan nikmat selera makan agar kita lebih menikmati makanan yg dijamah.

2.Kesempuranaan tubuh badan-bila melihat seseorang yg cantik dan handsome, terdetik dalam hati “kan best kalau aku jadi mcm diorang banyak peminat “.Namun, sedarlah terkadang mereka ingin menjadi seperti manusia lain(walaupun tak semua) kerana rimas dan risau dengan gangguan- dari peminat-peminat yg entah dari mana asal usulnya pun tak diketahui.Barangkali mereka mencemburui ketenangan yg di rasai oleh manusia-manusia biasa.
-Rata-rata kita semua mempunyai sepuluh jari tangan, namun cuba bayangkan jika ibu jari ini terpotong dek kerana terlalu asyik tengok movie sambil memotong bawang di dapur.Kan dah kudung jari tu.Jadi bagaimana kita nak membutang baju atau menulis tanpa ibu jari…

Jadi sama2 lah kita mensyukuri nikmat Allah dan mencari hikmah di sebalik setiap kejadian.

” Dan Dia telah menundukkan untukmu apa yang di langit dan apa yang di bumi semuanya, (sebagai rahmat) daripada-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir”
Surah-Al Jaatsiyah, ayat 13

Wallahu’alam

Entry Filed under: tazkirah,Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

 
%d bloggers like this: